3 landen in 3 weken - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Kim Peter - WaarBenJij.nu 3 landen in 3 weken - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Kim Peter - WaarBenJij.nu

3 landen in 3 weken

Door: Kim

Blijf op de hoogte en volg Kim

30 November 2008 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Als we woensdag 22 november vertrekken uit Ubombo zijn mijn ontstekingen gelukkig al een stuk minder, de zalf heeft goed gewerkt! Verder voel ik mij nog niet helemaal 100%, maar ik ga er van uit dat ook dat snel zal opknappen.
Dus vol goede moed beginnen we aan de Afrikar-trip! Peter & ik zitten in de Landrover bij Marloes en Andre, de chauffeur. Achter ons aan rijden de 2 Afrikars met daarin de 4 Duitsers, die deze Afrikar-trip geboekt hadden...
De eerste dag rijden we vanuit de Ubombo bergen door een prachtig landelijk gebied, met hier en daar wat ‘nederzettingen’. We stoppen voor lunch bij een meer (Lake Sibaya). Het is prachtig weer, en vanaf de kant kunnen we nijlpaarden in het water zien. Na een heerlijke lunch vervolgen we onze tocht en via een afgelegen bosrijke route komen we in de namiddag aan bij onze slaapplek voor de komende nacht, dicht bij de grens van Mozambique. Helaas voel ik me nu erg misselijk en bij aankomst ga ik dan ook meteen naar bed. ’s Morgens ben ik nog steeds niet in orde dus we besluiten voor het binnengaan van Mozambique eerst nog een apotheek op te zoeken. Daar horen we dat de pillen die ik in Ubombo ziekenhuis heb ik gekregen helemaal niet voor tick-bite fever zijn maar voor keelontsteking (1 van de weinige dingen die ik op dit moment niet heb haha!). Bovendien hebben ze me een te hoge dosis voorgeschreven. De koorts van de tick-bite begint dus inmiddels echt in te zetten en de misselijkheid komt van de te veel pillen. Erbij heb ik ringworm gekregen dus daar moet ik ook medicijnen voor.
Met wederom een pak medicijnen verlaat ik de apotheek, en we zetten onze tocht voort richting de grens. De medicijnen helpen dit keer wel (gelukkig!!) en binnen een paar uur voel ik me al beter. We steken de grens over, en meteen zijn we weer in een compleet andere omgeving. In Mozambique zijn praktisch alleen mulle zandwegen, wat dus een uitdaging is voor de chauffeurs! Verder is het landschap weer adembenemend prachtig, dus we hoeven ons onderweg niet te vervelen. We lunchen ’s middags op het strand en overnachten in Ponta Malongane, in een luxueus tentenkamp ‘Tartaruga’. Voor het avondeten hebben we nog wat vrije tijd, en Peter en ik lopen het dorpje in om op verkenning te gaan... We komen bij een uniek en gezellig cafeetje uit waar we ons aan het Mozambiquaanse bier begeven! ’s Avonds hebben we diner met uitzicht over de zee, en erna nog gezellig samenzijn bij het kampvuur.
De volgende dag rijden we door een olifantennatuurpark, wederrom mulle zandwegen, en prachtige afgelegen bosrijke gebieden. Je moet hier erg op je hoede zijn omdat je zomaar een kudde olifanten op je pad kan hebben maar dat gebeurt (helaas) niet. De komende 2 nachten slapen we in Santa Maria, dichtbij het strand. We bezoeken het dorpje, maken een strandwandeling, doen spelletjes, zitten bij het kampvuur met heerlijk koude biertjes, eten verse vis...genieten!!
Zaterdag de 25e is dan alweer bijna het einde van de trip. We rijden weer het olifantenpark uit, en komen langs verschillende dorpjes en stadjes. We delen aan kinderen balonnen, kleding en nog zo van alles uit. We lunchen ergens langs de weg en moeten dan met auto’s en al de veerboot op om in de middag aan te komen bij de hoofdstad Maputo. Peter en ik maken een wandeling over het strand, tussen allerlei marktstalletjes, eettentjes en straatverkopers. Wat heeft Mozambique toch een gezellige cultuur!! Een jongetje volgt ons de hele wandeling, en als Peter en ik gaan zitten om wat te drinken komt hij er ook gewoon bij zitten! Als de zon onder is wandelen we weer terug naar het hotel, met de jongen nog steeds op onze hielen. We besluiten bij een van de eettentjes een warme maaltijd voor hem te kopen (slechts een paar euro) en hij straalt van oor tot oor! Bij het hotel hebben we een heerlijk avondmaal met zijn allen.
’s Morgens maken we nog een korte stadstour door Maputo, maar dan is het tijd om terug te keren. De 4 duitsers blijven achter in Maputo en Peter en Marloes rijden ieder een Afrikar terug. Het is een lange (en hete!) rit en laat in de avond komen we in Monzi aan, bij Marloes en Rob thuis.

De dinsdag hebben we opruim&uitpakdag en maken een ritje naar Mtubatuba. Later op de dag brengt Marloes ons naar het nabijgelegen St. Lucia, waar peter en ik intrekken in een backpacker in de main street. We eten pizza en ontdekken een gezellig kroegje maar kunnen helaas niet te lang blijven, want ’s morgens gaat al vroeg de wekker om om 5 uur te vetrekken voor Safari in Hluhluwe Game Reserve. De safari is maar kort, maar we hebben toch het geluk om verschillende beesten te spotten, oa giraffen olifanten leeuwen en neushoorn. ’s Avonds komen Marloes en Rob naar St. Lucia om met ons te eten, erg gezellig!! Donderdag de 30e gaan we met Marloes een kijkje nemen in het staatsziekenhuis waar Jonathan geboren is, en samen met Robs zus erna door naar een weeshuis voor babytjes. Ze hebben momenteel capaciteit voor 8 baby’s maar willen gaan uitbreiden naar 20. Misschien is hier wel een samenwerking met Friends for Africa mogelijk?! Aan het eind van de dag moet ik helaas afscheid nemen van Marloes... gelukkig kunnen we nog bellen zo af en toe de komende tijd!
Vrijdag gaan Peter en ik ’s morgens mee met een walvis-tour. Met een klein bootje gaan we de zee op (erg wild en nat!!), op zoek naar walvissen. We moeten wat geduld hebben, maar uiteindelijk zien we 2 walvissen van zeeer dichtbij, zo`n 5-10 meter afstand. Wat een mooie en enorme beesten!
In de middag stappen we weer de bazbus in op weg naar Swaziland, waar we in de avond bij onze backpacker aan komen. Het onweert en regent hard en we zitten een tijd zonder stroom! In het pikkedonker lopen we naar een hotel vlakbij om te eten (daar hebben ze een generator). Zaterdag nemen we een minitaxi naar het nabij gelegen stadje. Er wordt toch altijd even opgekeken als daar blanke mensen in stappen! We doen flink inkopen voor de markt van Friends for Africa en drinken wat op een terrasje. Op zondag verhuizen we naar een andere backpacker, gelegen in een natuurreservaat. Het is een heerlijk warme dag en we brengen hem door aan het zwembad. Er loopt een struisvogel de hele tijd tussen de mensen door, en hij probeert spullen af te pakken, wat natuurlijk zo nu en dan voor comotie zorgt! ’s Avonds wordt er bij het kampvuur gegeten.
Op onze laatste dag in Swaziland gaan we mee met de Swaziland Highlights Tour. We bezoeken verschillende bedrijfjes die handgemaakte producten afleveren, en een SwaziCultural Village, waar er voor ons gedanst en gezongen wordt. Ook bezoeken we een waterval en meertje, waar gezwommen kan worden.

Op dinsdag 4 november verlaten we Swaziland en reizen we door naar Pretoria, de administratieve hoofdstad van Zuid-Afrika, en tevens een ontzettend gezellige studentenstad. We brengen de komende dagen in deze stad door, in winkels, op terrasjes, rondlopend, in eetcafes... Helaas krijgt Peter fikse keelpijn, en na een paar dagen strepsels slikken besluiten we toch naar de dokter te gaan en het blijkt een fikse amandelontsteking te zijn. Dus moet hij aan een sterke antibiotica, en zich de komende dagen rustig houden. We besluiten onze bezoeken aan musea en soweto in Johannesburg af te lassen en in plaats daarvan wat langer in Pretoria te blijven. We vervelen ons echter niet, want er worden heel wat potjes yatsee en rummicub gespeeld!
En zo wordt het algauw zondag 9 november, Peter zijn laatste dag. We nemen een taxi naar Johannesburg en na wat gedoe vinden we een geschikte lodge voor mij de komende dagen. Gelukkig hebben we nog net tijd om samen een bezoek aan Janai te brengen, een project van Friends for Africa. Het is fijn om de ouders van het weeshuis, Martin en Kelaine, weer te zien, maar ook moeilijk omdat Martin erg ziek is. Het huis is enorm uitgebreid en ziet er heel mooi uit. (Meer over Janai in mijn volgende verhaal).
We kunnen niet te lang blijven, omdat we nog moeten eten en Peter dan op weg moet naar het vliegveld. Ik zal volgende week terug gaan naar Janai.
En zo zijn de heerlijke 4 weken met Peter echt voorbijgevlogen!! Ik vind het erg jammer dat hij weer moet gaan... Gelukkig hebben we prachtige herinneringen om aan terug te denken!

  • 30 November 2008 - 17:13

    Thea En Gerard:

    Hoi Kim,

    we hadden al het een en ander gehoord en gezien, maar het blijft telkens weer prachtig om van je avonturen iets te lezen.
    We beginnen nu echt langzaam af te tellen. Alvast een fijne verjaardag dinsdag.

    Knuffels,

    Thea en Gerard

  • 30 November 2008 - 18:30

    Theo :

    Kim, op je zieke dagen na, maak je fantastische dingen mee. Een geweldige ervaring en mooie foto's. Ik ben wel een beetje jaloers.
    Veel succes verder, geniet er van, maar hou je gezond. Een fijne verjaardag. Ik zal dinsdag een Ameroela op je drinken.

  • 30 November 2008 - 21:10

    Peter:

    Ha lieve Kim,

    Als ik het verhaal zo lees kriebelt het alweer helemaal. En toch is het alweer 3 weken geleden dat ik teruggegaan ben. Wat een mooie reis is het toch geweest. Ik ben echt zo blij dat je me hebt laten zien, wat een mooi land Zuid Afrika is.
    Geniet nog maar van de laatste 3 weken en natuurlijk vanaf volgende week samen met je vader.

    Dikke kus, Peter

  • 30 November 2008 - 21:36

    Margriet Van Melick:

    Hoi Kim

    Harrie wees me erop dat je weer geschreven had. Wat een verhalen en wat een leuke foto's! Het begint nu langzaam zomer te worden, is het niet? We spraken gisteren tijdens "Parents-day" in Den Haag met een tante van een studente uit Zimbabwe die i.p.v. de ouders van het meisje naar de ouderdag kwam. De betreffende mevrouw staat op het punt om 2 maanden naar Zimbabwe te gaan, maar daar zijn nog steeds problemen met de president. Hoe is het waar jij bent, is het er weer wat stabieler?
    Ik wil je via deze weg nog een fijne tijd wensen met Gerard over een aantal dagen, dinsdag een gezellige verjaardag en beterschap. Tot in (het koude) Nederland!

    Groetjes Margriet

  • 01 December 2008 - 13:45

    Jeannette:

    Lieve Kim,

    allereerst van harte gefeliciteerd met je verjaardag.
    Ik geniet van je verhalen en de mooie foto's. Geniet er nog maar van.

    Een lieve groet van Jane en Ton

  • 01 December 2008 - 14:11

    Francis:

    Heei Kim,

    Wat fijn dat we je verhalen nu weer kunnen volgen. Zo te zien en te lezen maak je werkelijk fantastische dingen mee. Ook de foto's zijn echt heel mooi. Hopelijk ben je nu wel weer opgeknapt want je hebt op dat gebied nu wel genoeg voor je kiezen gehad. We zijn vorige week nog met Koos en Corrie naar Anke geweest in Nijmegen, was supergezellig. Heb nu al een hele week haar vuile was in bewaring dus die ga ik nu naar je ouders brengen!

    Dikke knuffel en ik kijk er naar uit je weer te zien. Alvast een hele fijne verjaardag.

    Francis

  • 01 December 2008 - 15:11

    Anxious!:

    Heey SJele!

    Eerst horen we weeeeeeeken niks en nu typ je ineens sneller dan dat ik kan lezen...!
    Afrikars, IK WIL OOK!
    Ga je nog een grote party houden vanacht/morgen? Alvast dikke zoenen! xxx Anke

  • 01 December 2008 - 19:10

    Bart,Maria,Rian,Inge:

    Ha Kim,

    We hebben met aandacht je lange verhaal gelezen. Fijn te horen dat je weer beter bent. Nog veel plezier tijdens de laatste weken, samen met Gerard. Alvast proficiat en een heel dikke knuffel van ons allen. De meiden en oma, verheugen zich al op je thuiskomst.
    P.s. een leuke kaart en mooie olifant voor oma.

    Bart, Maria, Rian en Inge

  • 01 December 2008 - 20:39

    Oma:

    Lieve Kim,

    Alvast van harte gefeliciteerd met je verjaardag. Ik Wens je een hele fijne dag toe. We kijken allemaal uit na de dag dat je weer terug komt hier na Nederland. Ik lees zo dat je het daar na je zin hebt en dat je veel dingen hebt ondernomen en gezien. Alvast een paar fijne weken met je vader toegewenst. Heb samen nog maar een fijne vakantie. Kim ik wil je ook nog bedanken voor de mooie olifant die ik van jou en Peter heb gekregen.

    Kim, heel veel groetjes en een dikke knuffel van je Oma.

    ps. Kim ook van mij alvast een hele fijne verjaardag toegewenst en heel veel groetjes van Jos.

  • 02 December 2008 - 08:50

    Sylvia:

    Hoi Kim,

    Ik volg jouw verhalen op de voet. bij de vorige heb ik toch echt een traantje moeten laten.
    Ik wilde je ook nog van harte proficiat wensen. Ik hoop dat je een leuke dag zult hebben.

    Groetjes,
    Sylvia

  • 02 December 2008 - 10:26

    Anja:

    Hey Kim!

    Leuk om t zo te lezen allemaal. T is alleen zo onvoorstelbaar voor mij, aangezien je het echt niet kent. Alles klinkt nieuw, wel super mooi!

    heel veel plezier nog daar en hopelijk wordt je niet meer ziek ;-)

    groetjes, Anja

  • 02 December 2008 - 14:19

    Robby En Jolanda:

    Ha Kim!

    Hartelijk gefeliciteerd met je 22e verjaardag!!!!!!!!!!

    Maak er een mooie dag van en geniet nog even want over drie weekjes ben je weer thuis! Wij zijn in ieder geval blij als we je weer zien!

    Dikke kus!

  • 02 December 2008 - 14:35

    Riesj En Maaike:

    Ha Kim,

    Van harte gefeliciteerd met je verjaardag!!! We zijn benieuwd hoe je je verjaardag gevierd hebt.
    Erg leuk om je verhalen te lezen en je foto's te bekijken. Ongelooflijk wat je allemaal mee maakt, geweldig!
    Heel veel plezier nog de komende weken, ook samen met je vader. We zeen os in Hael!

    Liefs,
    Riesj en Maaike

  • 05 December 2008 - 07:01

    Bob:

    Hey Kimmketje,
    Heel hartelijk gefeliciteerd! Veel plezier bij Florence en Zaterdag haal ik je op en gaan we Gerard halen. Leuk!
    Zoen Bob

  • 07 December 2008 - 13:48

    Miem En Lei:

    ha die Kim

    nog 2 weekjes en dan ben je gelukkig weer terug.
    we kijken nu al uit naar jouw persoonlijke verhalen en foto's.
    nog een fijne tijd samen met Gerard, en goede reis terug voor jullie allebei toegewenst.

  • 10 December 2008 - 15:06

    Bart,Maria,Rian,Inge:

    Ha Kim en Gerard,

    Even een berichtje uit Horn. We hebben vernomen dat Gerard goed is aangekomen. Afgelopen zondag hebben we Sinterklaas gevierd.Het was gezellig, maar het was niet helemaal compleet zonder jullie.
    Kim, er ligt nog een cadeautje op je te wachten.
    We zien uit naar jullie thuiskomst. Nog veel plezier samen.

    Groetjes, en een dikke knuffel van ons allen.
    Bart, Maria, Rian en Inge

  • 15 December 2008 - 08:22

    Robby En Jolanda:

    Hey Kim!

    Nog een paar daagjes!Tot snel!!!!!

    XXXXXX

  • 17 December 2008 - 12:37

    Jac:

    Ha die Kim,
    Ik weet niet of je het al gehoord hebt maar ik ben weer helemaal "online".Wat een geweldige ervaringen allemaal!Hopelijk kunnen we binnenkort eens live bijkletsen.Heel veel lieve groetjes Jac

  • 17 December 2008 - 20:31

    Inge:

    Ha Kim & Gerard,

    Nog ein paar daag dao in het werme Afrika.
    Wae zeen erg benoewdj nao eur verhaole.
    Geniet nog aeve same!

    Groete en toet dinsdig!!!!

  • 18 December 2008 - 16:07

    Bart,Maria,Rian Inge:

    Hallo Kim en Gerard,

    De trip zit er bijna op. We verheugen ons op jullie terugkomst. Aanstaande dinsdag zullen we jullie verhalen live kunnen horen. Goede reis terug gewenst. Groetjes en een dikke knuffel van ons allen. Bart, Maria, Rian en Inge

  • 22 December 2008 - 16:40

    Roel:

    Hoi Kim,

    Kom ik je net tegen in de stad vergeet ik helemaal om je te vragen hoe het in Afrika is geweest! Stom stom!

    Ik had er even niet aan gedacht dat je pas net terug was!

    Tot snel!

    Gr. Roel van Melick

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Kaapstad

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

30 November 2008

3 landen in 3 weken

21 November 2008

Ubombo Children's Care Village

13 November 2008

Van Plett tot Monzi

08 November 2008

Ik leef nog!!!

15 September 2008

De African vibe begint toe te slaan!
Kim

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 272
Totaal aantal bezoekers 32591

Voorgaande reizen:

11 December 2021 - 29 April 2022

Samen Op Ontdekkingsreis

23 Juli 2011 - 14 Oktober 2011

Zuidelijk Afrika

08 September 2008 - 21 December 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: