De African vibe begint toe te slaan! - Reisverslag uit Knysna, Zuid-Afrika van Kim Peter - WaarBenJij.nu De African vibe begint toe te slaan! - Reisverslag uit Knysna, Zuid-Afrika van Kim Peter - WaarBenJij.nu

De African vibe begint toe te slaan!

Door: Kim

Blijf op de hoogte en volg Kim

15 September 2008 | Zuid-Afrika, Knysna

London; 08-09-08; 18.51 (17.51u UK-tijd)

De reis is dan echt begonnen, ik kan niet meer terug! Na een minder leuk afscheid van pap&mam en Peter op het vliegveld van Dusseldorf ben ik met een voorspoedige vlucht in Londen aangekomen. Hier moet ik een paar uur wachten, en ik verheug me erop om straks in het vliegtuig lekker te kunnen slapen. Afgelopen nacht hebben spanningen voor de reis en het naderende afscheid me wakker gehouden.
Ik kijk uit naar alle indrukken en ervaringen die ik op zal doen en de mensen die ik zal ontmoeten. Over een nachtje zie ik Bob weer, en over een paar weken Marloes!


In de lucht; 09-09-08; 8.41u

We zijn er bijna! Nog zo`n 50 minuten vliegen (we zijn net ZA ingevlogen) dan gaan we landen. En dat is wel prettig want na zoveel uurtjes vliegen wordt het steeds moeilijker om op zo`n manier te gaan zitten dat mn kont geen pijn doet! Ik heb niet veel geslapen, en voel me dan ook niet erg fris en fit, maar toch is de reis best snel gegaan. Vreemd idee dat Bob al onderweg is om mij op te halen!


Kaapstad; 09-09-08

Het is rond 10.00u, we zijn veilig geland in Kaapstad, ik heb mijn tassen verzameld, mijn visa geregeld en ben door de douane. In de aankomsthal zoeken mijn ogen naar 'news cafe' waar Bob op mij zal wachten. En ja hoor, daar zit hij al, niets verandert!! Na een stevige omhelzing lopen we richting de auto. Het lijkt wel of het gister was dat ik Bob voor het laatst zag, en we kletsen er meteen op los. Ben ik erg moe? Want anders kunnen we wel meteen even naar Masonwabe.
Moe? Nee hoor! De Afrikaanse (ietwat koude en bewolkte) lucht heeft alle moeheid doen verdwijnen. En ik ben erg benieuwd om de aanbouw van Masonwabe met eigen ogen te zien.
Florence, de eigenaresse van Masonwabe, en haar dochter Portia hebben bovendien al meerdere malen naar Bob gebeld om te vragen wanneer ik nou kom.
Dus nog geen uur op Afrikaanse bodem, en Bob en ik rijden de township (armste buurten) van Kaapstad in. Ondertussen praten we over of het wel of niet veilig is voor mij om hier in november / december een paar weken te verblijven, want Bob twijfelt een beetje...

Het gebouwtje van Masonwabe is niet terug te kennen, het is een waar huis geworden! Van haar eigen geld heeft Florence een hek en afdak laten maken. En bij dit hek staat Florence, met haar hartelijke glimlach, ons al op te wachten. Ik krijg een rondleiding en alles ziet er prima uit. De kinderen hebben beduidend meer ruimte dan voorheen, en Florence en Portia hebben een eigen kamer (waarvan er 1 al helemaal in orde is gemaaktals logeerkamer voor mij!). We komen als eerste bij de kinderen van 4 tot 5 jaar, van wie ik enthousiast de high 5 krijg.. Na enkele momenten klaphandjes geven en gillende kinderen om me heen komen we bij de baby's van 0 tot 1 jaar en 1 tot 2 jaar. De eerste die ik oppak zet het meteen op een luid gebrul. Tja dat krijg je als je voor het eerst in je leven zo`n wit gevaarte ziet!!

Portia, de dochter, is speciaal voor mij thuisgebleven van school, maar is net even de stad in. Ze moeten namelijk elke maand opnieuw papieren invullen om subsidie voor de kinderen te krijgen (dit om fraude tegen te gaan). Brievenbussen of een betrouwbare postregeling is er in de township niet en dus moeten de formulieren telkens persoonlijk naar de civil service gebracht worden.
We besluiten om samen met Florence Portia in de stad op te gaan zoeken.
Onderweg verteld Florence dat we ons over de veiligheid niet druk hoeven te maken want ze heeft al extra voorzorgsmaatregelen genomen: de politie is al ingeschakeld om extra te surveilleren en ook heeft ze een (invloedrijke) man uit de buurt geregeld om mij te beschermen!! Duidelijk, mij gebeurd niets ;-)

Het is erg leuk om Portia te ontmoeten. Ze is 17 jaar, erg slim en spreekt perfect engels. Ze heeft speciaal voor mij haar haren laten vlechten en kijkt uit naar mijn verblijf bij Masonwabe. Andersom lijkt het mij ook ontzettend leuk om dit meisje beter te leren kennen en meer over haar leven te weten te komen.
We lopen door het centrum van Kaapstad en drinken koffie op een marktpleintje. Wat heerlijk om hier weer rond te lopen!
Daarna rijden we naar Bob thuis, waar ik word begroet door zijn vrouw Ingrid en dochter Sascha.
We kletsen nog wat en dan zetten Bob en ik Florence en Portia af bij een busstop, om terug naar huis te gaan.

Bij bob terug, installeer ik mijn spullen op mijn kamer en neem een heerlijke douche.
's avonds hebben Ingrid en Sascha heerlijk gekookt en het is erg gezellig, ik voel me meteen thuis! Rond 21.00u ga ik moe maar voldaan naar bed.


De woensdag en donderdag slaap ik 's morgens een beetje uit, waarna Bob en ik op pad gaan. Er moeten verschillende dingen geregeld worden, en verder lunchen we in de stad en bezoeken het werk van Ingrid (een plantenkwekerij). Ook maken we een tocht langs de kustlijn van Kaapstad, en we hebben het geluk walvissen te spotten in de zee, vlakbij de kust!!
's Avonds heeft Ingrid weer heerlijk gekookt en ik voel me erg welkom.

Vrijdag is (voorlopig) alweer mijn laatste dag in Kaapstad en in tegenstelling tot de vorige koude en regenachtige dagen is het heerlijk weer, zo`n 25 graden. We bezoeken de compagniestuinen (een soort stadspark) en bewonderen de zeer tamme duiven en eekhoorns.
Ook krijg ik nog de laatste waarschuwingen van Bob voor als ik alleen op pad ga; heerlijk zo`n 2e papa!! ;-p


Kaapstad; 13-09-08
Om 05.45u gaat de wekker, want om 06.30u moeten we aanrijden naar het centrum, waar ik door de bazbus (een speciale backpackers bus) opgepakt zal worden. De bus is erg laat en dus vertrekken we pas om 08.00u. Ik laad mijn 2 grote tassen en koffer in en zie iedereen denken 'oh my god, she has a lot of stuff!' Ja jongens, niet alleen voor mezelf, ook voor de arme kindjes!!
Tijd om afscheid te nemen van Bob en dan op weg naar Knysna, mijn eerste stop. Ik leer 2 meiden kennen die ook alleen reizen, en dat klikt meteen. Verder geniet ik van het prachtige landschap dat voorbij trekt. Helaas moeten Eve en Milja, de meiden, allebei op een andere plek eruit en dus ben ik de enige die rond 17.30u in Knysna bij Highfield Backpackers gedropt wordt. Daar sta ik dan met al mijn bagage!
De eigenaar helpt me mijn tassen naar de slaapzaal dragen. Het hostel is vrij klein en er zijn helaas alleen maar een paar stelletjes en 1 vreemde gozer die niets anders doet dan op zn bed achter de laptop zitten (dag en nacht in dezelfde kleren, zonder te douchen!). Ja...dat is dus mijn kamergenoot, great!
Ik ga Knysna in op zoek naar wat te eten. Het hele dorp ziet er nogal dood uit, maar ik vind warempel een KFC. Om 19.00u besluit ik terug naar het hostel te gaan om voor het donker binnen te zijn. De stelletjes zitten allemaal al op hun kamer en dus ga ik in mijn eentje (met een heerlijk ijskoud biertje!) buiten bij het vuur zitten. Om 20.00u lig ik in bed.


Knysna; 14-09-08
Ik trek het dorpje weer in en loop nu een stuk verder dan gisteravond. Ik ontdek het 'Waterfront', een haventje wat duidelijk de plek van Knysna is. Op een terrasje geniet ik van het heerlijke weer (26-27 graden) en kijk wat winkeltjes. Voor 's middags boek ik een tour naar het natuurreservaat Featherbed. Met een boot gaan we de rivier over, en beklimmen met een 4x4 een berg. Daarna volgt een 2uur durende wandeltocht terug naar onder. Het is erg mooi en onze gids verteld leuke en informatieve dingen onderweg. Rind 17.30u zijn we terug, en ik besluit ter afsluiting van de dag mijn eerste Dom Pedro te gaan drinken (een heerlijke milkshake met alcohol, typisch iets van ZA).
Terug in het hostel blijkt er een Nls stel te zijn gearriveerd met wie ik een tijdje klets. Ik word door het personeel uitgenodigd met hun een film te kijken, hebben zeker medelijden met mij omdat ik anders weer alleen met mn vreemde roommate zit! Rond 22.30u ga ik naar bed.


Knysna; 15-09-08
Ik heb onrustig geslapen, dus slaap een beetje uit. Ik pak mijn tassen alvast in en ga Knysna weer in. Maar echt niets nieuws meer te ontdekken! Het is kouder dan gister.
Het is nu bijna 14.00u en ik heb zo`n 2 uur aan dit verhaal zitten schrijven (met tussenpozen om van mijn cappucino te genieten!).
Zometeen in een internetcafe mn mail en website bijwerken en dan terug naar het hostel. Om 16.30u stap ik weer op de bazbus, naar Plettenberg Bay, op zoek naar meer gezelschap en avontuur. Milja zou misschien hetzelfde hostel boeken, ik hoop het!
Jullie lezen het de volgende keer... ;-)


PS: Meer weten over de projecten van Friends for Africa? Kijk op www.friendsforafrica.nl

  • 15 September 2008 - 13:18

    Mrie:

    Hey Kim,

    Dzju, kleine buurmeisjes worden echt snel groot. Ik blijf het soms raar vinden dat je zo'n wereldreiziger aan het worden bent.

    Leuk om al je avonturen te lezen en fijn dat je al snel weer zo'n goed gevoel hebt, daar zooooo ver weg.

    Amuzeer je!

    xx Marieke & Ton

  • 15 September 2008 - 13:25

    Rian:

    Beste Kim,

    haha wat een spannende verhalen! nog heel veel plezier met de rest van je tocht! Oma's feest was trouwens harstikke gezellig, bedankt voor je lieve smsje =). ik heb een hele leuke verjaardag gehad! Tot het volgende bericht eh :D.

    xx Rian

  • 15 September 2008 - 13:26

    Gerard:

    Hee mup,

    prachtig weer die verhalen. Geniet maar van Bob, Kaapstad en al je avonturen.

    Knuffel,

    Gerard

  • 15 September 2008 - 13:28

    Inge:

    Ha Kim,

    Waat ein leuk smsje van dich aafgelaupe weekend.
    Ich höb good opgepasjt, ha ha.
    Good om te laeze desse dich al sjnel thoes veuls bie Bob en zien femilie.
    Noewsjierig wachte we hie dien verhaol aaf,

    eine dieke kus,

    P&I

  • 15 September 2008 - 13:32

    Lon:

    Ha sax-collega,hieëlemaol aan de angere kantj vanne waereldj!Fijn om te laeze det alles zo good mit dich geit!geniet d'r lekker van.....doe höbs d'r hel zal vaör gewerkt ;-)!leefs lon en de res vanne femilie

  • 15 September 2008 - 13:44

    Linda Naus:

    Hey Kim,

    Geweldig dat je zo leuk hebt daar en dat je het zo goed kunt vinden met allemaal die mensen daar.....

    jij houd ons op de hoogte en gebeurd hier iets spannends houden we jou op de hoogte

    xxx
    Lin.

  • 15 September 2008 - 13:52

    Bart, Maria En Inge:

    Ha die Kim,

    Heerlijk om weer die verhalen van jouw te lezen. Zo te horen voel je weer heerlijk thuis in het Afrikaanse leven.
    Geniet ervan. Trouwens leuk dat smsje voor Rian. De rest van de familie heeft het allemaal gelezen. Groetjes Bart, Maria en Inge.

  • 15 September 2008 - 14:02

    Ank :

    Ha leef meadje,

    Waat fijn om te leaze detse zo hertelik bus ontvange!
    Doe bus al echt aan het geneete van ZA hiel good!
    Geneet d'r vanne en ich bun noe alweer benuudj noa dien volgendj verslaag van dien avontuur doa wiet weg!

    Voal leefs en eine dieke knoemel
    Ank & Michel

  • 15 September 2008 - 15:17

    Juul:

    Kimmie, superleuk om te laeze det t dich good geit zo ver weg! Ich wens dich prachtige avonturen en indrukken toe, die wae binnenkort vast wee leeze kinne!

    Dieke x
    Juul

  • 15 September 2008 - 15:21

    Christina:

    Hey Kim,

    fijn dat het je daar zo goed bevalt (ondanks je kamergenoot, maar das nu verleden he)..
    Veel plezier daar en we ben benieuwd na je volgende verhaal!!

    Groetjes Johan en Christina

  • 15 September 2008 - 16:20

    Isabella:

    He meis fijn voor je dat je het naar je zin hebt! Het weekendje met de vv was heel gezellig en Peter heeft zich goed,uitstekend oftewel good gedragen... Nou geniet van alles wat je mee gaat maken tot de volgende keer kusje Noa en Isabella!!!

  • 15 September 2008 - 20:02

    Sandra:

    Hoi Kim, wat ontzettend leuk om je weer te kunnen volgen. Geniet er van en pas goed op jezelf.
    Groetjes Sandra, Maurice en kids

  • 15 September 2008 - 20:17

    Peter:

    Ha leeve,

    Zo te lezen heb je alweer genoeg meegemaakt de afgelopen dagen. De tijd gaat snel. Is alweer een week geleden dat je gegaan bent. Ben al de dagen af aan het tellen tot mijn vakantie, die steeds dichterbij komt. Afgelopen weekend was ook erg gezellig in belsj.
    Veel plezier nog en hoop je snel weer te spreken.

    Knuffel en een dikke kus,

    Peter

  • 16 September 2008 - 10:07

    Anke:

    ha lieffie!
    Heb je mijn smsje gekregen gister?
    Tjonge zeg. Wat een lang bericht. Maar wel heerlijk wat je allemaal gedaan hebt. Dom Pedro's, gekke kamergenoten en natuurlijk BOB! Veel beter kan t toch niet? Ik ben wel een beetje jaloers....!
    Mijn sociaal leven is een beetje verdwenen sinds je vertrokken bent. HEEEEEl veel studie is wat mijn klok slaat. Maar gelukkig wel leuke dingen. Derde kamer was ook top. Stagegesprek idem. 1 dezer dagen (als ik ff royaal de tijd heb) stuur ik je een uitgebreidde email over mijn fantastische leven!

    kussen Anke

  • 17 September 2008 - 18:18

    Pieter Van Der Heul:

    Ha Kim,

    de eerste berichten zien er prachtig uit. Leuke foto's. Ik heb je briefje bij het graf van opa en oma laten liggen, het roosje was nl. "op".
    Baat het niet dan schaadt het niet. Veel plezier in Afrika en ik blijf je volgen.

    groetjes Pieter.

  • 20 September 2008 - 08:53

    Arian:

    Hallo maedje

    Wat super om je te volgen en te genieten van je fantastische verhalen. Ik krijg bijna zin om ook te komen. Geniet van de natuur en de kleine zwartjes. Pas goed op jezelf en ik kijk uit naar de volgende verhalen.
    Veel groetjes uit een zonnig Hael.

    groetjes Gwen, Emile en Arian

  • 26 September 2008 - 09:03

    Els Maasen:

    Geweldig om te lezen hoe je reis verloopt. Ik vind het erg dapper en ben blij dat ik "friends for africa" vanuit mijn vertrouwde "thuis" ook kan steunen. Ik zal met veel plezier jouw Afrika-reis blijven volgen. Pas goed op jezelf.

  • 26 September 2008 - 13:47

    Thea:

    Hoi mop,

    Vandaag is opa een jaar dood. Vandaag een jaar geleden zat jij in Turkye. Wat vliegt de tijd.
    Vanmorgen met oma naar het graf geweest en samen fijne herinneringen opgehaald.
    Gisteravond met pap, Ans en Peter naar Hans Liberg in de Oranjerie geweest, geweldig.
    Heb genoten van je telefoontje gisteren, het was heel fijn je stem weer even te horen.

    Dikke knuffel,

    Je moedertje.

  • 26 September 2008 - 21:43

    Theo Tijssen:

    Beste Kim,

    Met heel veel interesse je verhalen gelezen die mij bekend in de oren klinken. Ik word wel een beetje jaloers en krijg heimwee. Vooral Knysna roept weer herinneringen op. Een prachtig gebied met mooie lagune.Ook Plettenberg is erg mooi.
    Geniet er van, want je leeft maar een keer.
    Heel veel plezier en een mooie tijd in het geweldige land waar mede door jou de mensen weer een beetje beter krijgen.
    Groetjes, Theo

  • 27 September 2008 - 17:30

    Jolanda En Robby:

    hey kim kei bedankt voor het kaartje!
    groetjes en nog veel plezier !!!

    groetjes x x x xjes robby en jolanda

  • 06 Oktober 2008 - 07:20

    Jolanda:

    Ha Kim, wit gevaarte hahahaha!

    Hoe is het? Hier alles goed! Je bent nu al vier weken weg... Wel super natuurlijk dat Peter volgende week naar je toe komt! Geniet nog lekker daar he!

    Dikke kus!

  • 10 Oktober 2008 - 18:31

    Bart,Maria,Rian,Inge:

    Ha die Kim,
    Zo te horen heb je het wel naar je zin. Nog even wachten en je schat komt eraan. Geniet samen van de heerlijke tijd in Afrika. Wij vertrekken weer naar Turkenland, Afrika is ons een beetje te ver. Heel veel groetjes van ons allemaal.
    xxx-jes Bart,Maria,Rian en Inge

  • 12 Oktober 2008 - 09:28

    Inge:

    Ha Kim,

    Nog aeve en den is dien mènke weer bie dich!!
    Geniet ze dao, same!!

    Dieke kus, P&I

  • 12 Oktober 2008 - 13:14

    Jeannette:

    Hoi Kim,
    Hier ben ik dan eindelijk. Dank voor je lieve kaart die we bij thuiskomst vonden. Leuk weer al die verhalen en de mooie foto's. Geniet er maar van. Ik hou je berichten in de gaten. Een dikke kus van Ton en Jane

  • 16 Oktober 2008 - 19:47

    Fam. Rutten:

    ha die Kim, via Leo hoor ik hoe het met je gaat. nu ook de site met verhalen en foto's , geweldig wat je allemaal onderneemt.veel fijne dagen in de komende tijd met Peter.Kijk uit naar nieuwe foto's.

  • 17 Oktober 2008 - 14:06

    Robby En Jolanda:

    Ha Kim

    Ik hoorde dat je Peter al meteen flink aan het werk hebt gezet hahaha!
    Veel plezier en geniet nog samen!

    XXX

  • 23 Oktober 2008 - 13:40

    Rian Inge Bart Maria:

    Beste Kim,
    We zijn net terug van Turkije, het was super. We hebben de hele dag aan het zwembad gelegen en elke dag was het rond de 30 graden. Het hotel was heeel groot en goed en we hebben de hele week niks gedaan als gegeten, gezeten en veel gezwommen. We hebben het er goed naar onze zin gehad. Trouwens nog bedankt voor de super leuke kaart :) We schrijven nog! En nog heel veel plezier met Peter en de rest. Groetjes en een hele dikke knuffel vanuit Horn Bart, Maria, Rian en Inge :)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Knysna

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

30 November 2008

3 landen in 3 weken

21 November 2008

Ubombo Children's Care Village

13 November 2008

Van Plett tot Monzi

08 November 2008

Ik leef nog!!!

15 September 2008

De African vibe begint toe te slaan!
Kim

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 291
Totaal aantal bezoekers 32589

Voorgaande reizen:

11 December 2021 - 29 April 2022

Samen Op Ontdekkingsreis

23 Juli 2011 - 14 Oktober 2011

Zuidelijk Afrika

08 September 2008 - 21 December 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: