Auto, vleegtuug, unne trein, d’n boot…. - Reisverslag uit Felixton, Zuid-Afrika van Kim Peter - WaarBenJij.nu Auto, vleegtuug, unne trein, d’n boot…. - Reisverslag uit Felixton, Zuid-Afrika van Kim Peter - WaarBenJij.nu

Auto, vleegtuug, unne trein, d’n boot….

Door: Peter

Blijf op de hoogte en volg Kim

06 Oktober 2011 | Zuid-Afrika, Felixton

…waat is de werreldj toch groeët! En dat ervaren wij tijdens deze reis nog maar eens, en we maken dan ook van alle bovengenoemde transportmiddelen dankbaar gebruik.

We waren ons vorige verhaal geëindigd in Cuamba, waar we na een paar vermoeiende reisdagen rond een uur of 19.00u in ons hostel aankwamen. We eten een heerlijk maal in het restaurantje en blijven vervolgens nog een tijdje op het terras zitten waar het eindelijk een beetje begint af te koelen. Een man komt bij ons zitten, die voor de overheid werkt in de ‘rural development’ afdeling. We raken zo gezellig met hem aan de praat over de geschiedenis en politieke situatie van Mozambique dat het al snel 23.30u is. Voor ons hoog tijd om naar bed te gaan, want we moeten er over een paar uur al weer uit!

17/9 Om 4.00u gaat de wekker want we willen de trein naar Nampula halen. Deze rit zal ongeveer 12 uur gaan duren. De trein beschikt alleen over een 2e en een 3e klasse. Aangezien de 3e klasse al bomvol zit, besluiten we een kaartje te kopen voor de 2e klasse. Wonder boven wonder vertrekt de trein klokslag 5.30 uur, precies volgens schema.
We rijden door het rotsachtige landschap van Mozambique en op diverse plekken waar een plaatsnaambordje het enige teken is, dat we bij een “station”zijn, wordt er gestopt om mensen en/of goederen in- en uit te laden. Tevens stormen tijdens iedere stop de lokale marktlui op de trein af om door de raampjes alle mogelijke producten te verkopen die je maar kan bedenken: van zakken tomaten tot gekookte eieren. Na een lange reisdag komen we rond 17.00 uur aan in Nampula. We begeven ons naar het hotel en het valt ons meteen op dat Nampula een vieze stad en ongezellige stad is. Gelukkig brengen we hier alleen maar de nacht door en reizen morgen weer verder.

18/9 We gaan vandaag vroeg naar de chapa-verzamelplaats om voor de hitte al zover als mogelijk te reizen richting Ilha de Mozambique. Het is een eiland voor de kust, in de Indische oceaan dat tevens op de Unesco werelderfgoedlijst staat. Nadat we ons autobusje gevonden hebben en na nog 1,5 uur wachten op voldoende mensen vertrekken we richting Ilha. Na een uurtje of 3 te hebben gereisd staan we aan de brug welke het vaste land van Mozambique verbind met het eiland. Alles wordt hier overgeladen op een vrachtwagentje en we vervolgen onze weg over de brug naar het eiland. Na onze spullen bij onze slaapplek achtergelaten te hebben beginnen we meteen met het verkennen van het eiland. De koloniale invloeden van de Portugezen zijn nog heel goed zichtbaar, maar door het achterstallig onderhoud zijn veel gebouwen helaas erg in verval geraakt. Er wordt echter volop gebouwd en gerestaureerd en wellicht krijgt het binnen enkele jaren weer de uitstraling welke het ooit gehad moet hebben.

19/9 Vandaag brengen we een bezoek aan de 3 musea welke het eiland rijk is. Er zijn voornamelijk oude wapens te zien, maar ook veel zaken welke zijn opgedoken uit vergane schepen, zoals prachtig aardewerk servies, sieraden en oude munten.
Aangezien de temperatuur vandaag rond de 34�C en erg vochtig is, besluiten we de rest van de dag een beetje rustig aan te doen.

20/9 We reizen vandaag per chapa terug naar Nampula en zullen hier 1 nacht verblijven voor we onze reis vervolgen naar het noorden van Mozambique.

21/9 Vandaag hebben we een binnenlandse vlucht van Nampula naar Pemba. Eenmaal in Pemba aangekomen stappen we over op een klein 5-persoons vliegtuigje waar we verder mee zullen reizen naar Ibo eiland, onze bestemming voor de komende 3 dagen.
We vliegen over een prachtig stukje Mozambique, waar we genieten van een geweldig uitzicht op de stralend blauwe oceaan en de beroemde Quarimba de Archipelago. Dit is een lappendeken van eilandjes in azuurblauw water; met groene stukken land, afgewisseld met kronkelige riviertjes. Na 20 minuten naderen we Ibo Island. De piloot moet eerst een keer laag over de airstrip vliegen om de grazende koeien en geiten weg te jagen alvorens we kunnen landen. Na het vele reizen is het ons voornemen om de komende dagen lekker rustig aan te doen en te genieten van het prachtige weer (maar liefst 38�C) en het zwembad.

24/9 Onze relaxdagen op Ibo Island zitten er helaas op en vandaag reizen we per vliegtuigje (wat een luxe!!) weer terug naar Pemba. Alternatief om terug te reizen naar Pemba was een 1,5 uur durende boottocht en vervolgens een 6 uur durende reis per chapa. Aangezien het nog steeds behoorlijk heet is, en we de oncomfortabele ervaringen van onze vorige chapa-reizen nog vers in ons geheugen hebben, besluiten we van dit alternatief af te zien. De rest van de dag gebruiken we om Pemba te verkennen.

25/9 We beginnen vandaag aan de laatste dag van ons verblijf in Mozambique. Per binnenlandse vlucht reizen we terug van Pemba naar Maputo en genieten ’s avonds nog eenmaal van de heerlijke keuken van Costa do Sol. We merken meteen dat we een flink stuk gereisd hebben, want de temperaturen hier zijn een stuk lager dan we de afgelopen weken gewend waren.

26/9 Al vroeg vertrekken we vandaag per bus vanuit Maputo terug naar Zuid-Afrika. We reizen tot Nelspruit en reizen van hieruit met een huurauto verder naar het zuiden richting onze volgende bestemming: Felixton / Empangeni. Qua kilometers is dit echter te ver om in 1 dag te reizen en dus maken we voor de nacht een tussenstop in Piet Retief.

27/9 We vervolgen onze reis naar Felixton waar we de komende 2 weken zullen verblijven bij Ikhaya Likababa, een van de door Friends for Africa gesteunde projecten. Dit is een tehuis voor wezen en kinderen waarvoor de ouders niet kunnen of willen zorgen. De maximale leeftijd voor kinderen die ze aannemen is 3 jaar. Vanuit Ikhaya wordt dan geprobeerd een adoptiegezin voor ze te vinden. Als dit echter niet lukt kunnen ze bij Ikjaya blijven, ook als ze ouder zijn dan 3, zodat voorkomen wordt dat deze kinderen van tehuis naar tehuis worden gestuurd. Op dit moment verblijven er 7 kinderen in de leeftijd van 1 tot 5 jaar hier. Op korte termijn zal dit aantal echter uitgebreid worden naar 14 kinderen.
Het valt ons meteen op hoe goed georganiseerd alles hier is en hoeveel moeite er wordt gedaan om de kinderen een gelukkige jeugd te geven.
Ook zien we nu ‘in het echt’ wat al door Friends for Africa gesponsord is: keukenkastjes, de auto, inbraakbeveiliging, paniek-deurknoppen voor brandveiligheid. We zijn best wel een beetje trots! We worden ook ontzettend hartelijk en vol dankbaarheid ontvangen.
Maar het meest hartverwarmend zijn uiteindelijk natuurlijk toch de kinderen. In het begin nog wat verlegen, maar dat duurt niet lang!
Hier zullen we ons zeker vermaken de komende 2 weken!

Alles over onze ‘avonturen’ met de kinderen, en onze laatste dagen in Kaapstad in ons volgende reisblog. Nog even en dan zijn we alweer thuis…

Liefs,
Peter & Kim

• 06 Oktober 2011 - 16:38

Thea:

Heerlijk om jullie verhalen weer te lezen en ook heerlijk dat jullie over 8 dagen weer terug in Heel zijn.
    Geniet van de laatste week en tot ziens.
    Dikke knuffel Thea en Gerard.

• 07 Oktober 2011 - 18:28

Robby & Jolanda:

Hey ridders en kim!

mooie foto's!
    niet normaal die reis! geweldig!
    nog even genieten samen.
    gaat wel erg snel nu.
    zal wel weer wennen zijn voor jullie als jullie terug zijn.
    ok tot volgende week zaterdag!
    maak der nog get vanne!!!!!!
    groetjes xxxxx robby en jootje

• 09 Oktober 2011 - 10:30

Miem En Lei:

wat een fantastische belevenissen die jullie daar allemaal meemaken.
    alleen die plaatsnamen komen ons niet echt bekend voor. We horen hier vaker Pol-Panheel-Osen-Beegden enz...
    geniet er nog maar een kleine week van en wij verheugen ons nu al op vrijdag als wij jullie komen ophalen in Brussel.

• 10 Oktober 2011 - 19:37

Koos:

Ha Kim en Peter,
    Mooie verhalen en prachtige foto's!
    Gelukkig kunnen jullie ook nog 3 maanden uitrusten als jullie weer terug zijn (toch?), Daar zullen jullie wel aan toe zijn na al die ervaringen!