van Kaapstad naar Kwazulu Natal - Reisverslag uit Saint Lucia Estuary, Zuid-Afrika van Kim Peter - WaarBenJij.nu van Kaapstad naar Kwazulu Natal - Reisverslag uit Saint Lucia Estuary, Zuid-Afrika van Kim Peter - WaarBenJij.nu

van Kaapstad naar Kwazulu Natal

Door: Peter

Blijf op de hoogte en volg Kim

25 Januari 2022 | Zuid-Afrika, Saint Lucia Estuary

Inmiddels zijn we ruim 6 weken in Zuid-Afrika en geniet als gezin enorm van de tijd die we samen doorbrengen.
Vanuit Kaapstad, dat ligt in de provincie Westkaap hebben we er een behoorlijke reis opzitten naar de provincie Kwazulu Natal.
We verblijven momenteel in St. Lucia, een gezellig toeristisch plaatje aan de oostkust van Zuid-Afrika.
De vele backpackers en gastenverblijven verraden dat het er normaalgesproken bruist van de levendigheid. Maar ook hier is de impact van het coronavirus groot en goed te zien.
Uitgezonderd de Zuid-Afrikaanse vakantiegangers (die genieten van hun zomervakantie) zijn er weinig overzeese toeristen te bekennen.
Door alle maatregelen die momenteel in Nederland gelden zijn wij in ieder geval ontzettend blij om hier te zijn!
Buiten het dragen van mondkapjes in openbare binnenruimtes, overal waar je komt je handen desinfecteren en het houden van 1,5 meter afstand is er eigenlijk heel weinig te merken van “het virus”.
Mensen zijn relaxed en houden zich zonder te morren aan de voorgeschreven maatregelen.
Maar eerst nog een stukje van onze reis tot aan hier.

Vanuit Kaapstad zijn we per auto richting Oudtshoorn gereisd.
Er zijn verschillende mogelijkheden om er te komen. Wij kiezen voor een mooie, avontuurlijke route via de Swartbergpas. Vooral bergop heeft onze auto het er af en toe behoorlijk moeilijk mee en als we tegenliggers hebben is het passen en meten. Maar wat een prachtige uitzichten krijgen we ervoor terug.
Oudtshoorn staat vooral bekend om zijn vele struisvogelboerderijen waar we natuurlijk ook een bezoek aan hebben gebracht.

Als we onze reis vervolgen zal onze volgende stopplaats Stormsrivier zijn. Op deze plek zullen we dit jaar Kerstmis (en uiteraard de verjaardag van Dani) vieren. Hoe bijzonder en anders als je Kerst in je korte broek kan vieren.

We vervolgen onze weg naar een plekje dicht bij Addo Elephant National Park.
Dit is een van de vele nationale parken en onder leiding van een ervaren gids brengen we er een bezoek aan. De eerste ervaring voor Dani en Tren met de wilde dieren in de vrije natuur. We zien o.a. olifanten, zebra’s, impala’s, koedoe’s, hartenbeesten en een leeuw!

Via een tussenstop in East London reizen we door naar onze meest afgelegen plek van deze trip: het plaatsje Mdumbi aan de Wild Coast. Een flinke rit om er te komen want een verharde weg ernaartoe is er niet. We hebben ongeveer 2,5 uur nodig om 45km af te leggen over een gravel road vol gaten en kuilen. Eenmaal aangekomen bij onze lodge beseffen we dat we deze rit niet voor niets hebben gemaakt. Wat een mooie, rustige plek is dit. Onze lodge ligt boven op een heuvel en we hebben een prachtig uitzicht over het dorpje en de Indische oceaan.
Het jaar 2021 zit er inmiddels op en oud op nieuw vieren we op deze plek.

Inmiddels zit ons verblijf aan de Wild Coast erop en de uitdagende rit van 45km om weer terug te komen naar de verharde weg moeten we opnieuw afleggen. We vervolgen onze weg naar Underberg, een klein plaatsje aan de grens met Lesotho (een klein land, dat geheel wordt omsloten door Zuid-Afrika).
Vanuit Underberg zullen we een bezoek brengen aan Lesotho. Leuke wetenswaardigheid is dat het gehele land 1000 meter boven zeeniveau ligt.
Om vanuit Underberg naar Lesotho te rijden zullen we de Sanipas moeten passeren die alleen met een 4x4 voertuig te rijden is. Met Peter, onze chauffeur en gids voor vandaag gaan we op weg richting de Zuid-Afrikaanse grens. Na het doen van de douane formaliteiten beginnen we aan de 8km lange rit over gravel road naar Lesotho.
Het begin is goed te doen, maar richting de top van de berg stijgt de weg behoorlijk!
Gedurende de hele rit hebben we adembenemend mooie uitzichten op de Drakensbergen. Als we bij landsgrens van Lesotho aangekomen zijn, krijgen we uiteraard eerst weer de douane formaliteiten om het land in te komen.
We vervolgen onze weg naar een mooie plek boven op de berg voor een picknick lunch
Veel mensen leven als herder samen met hun vee, afgezonderd van de rest van de wereld.
Geen telefoonsignaal, geen internet. Je kan je bijna niet voorstellen hoe de mensen hier leven.
Na een bezoek aan een cultural village sluiten we ons bezoek aan Lesotho af met een drankje in de “highest pub of Africa”. Onze terugreis naar Underberg via de Sanipas gaat weer beginnen.

Onze volgende en tevens laatste bestemming van onze reisgedeelte samen met Gerard en Thea is Hluhluwe.
Dit plaatsje is vooral bekend als naamgever van het Hluhluwe-Imfolozi National Park, een van Zuid-Afrika’s meest bekende wildparken. Een game drive door dit park mag dan ook zeker niet ontbreken. Ook maken we nog een daguitstapje naar St. Lucia waar we een boottrip gaan doen, te midden van de nijlpaarden en krokodillen.
En dan is het einde van onze gezamenlijke reis daar.
Gerard en Thea vliegen terug naar Kaapstad en zullen daar nog enkele dagen verblijven voor hun terugreis naar Nederland.
En wij zullen voor 4 weken onze intrek nemen in een appartement in St. Lucia.
Van hieruit zullen we gaan beginnen bij het eerste project waar we vrijwilligerswerk gaan doen.
Daarover volgende keer meer.

• 25 Januari 2022 - 10:11

Bart En Maria:

Mooie ervaringen. Leuk jullie zo te volgen...Nog veel plezier samen.

Gr. Bart en Maria

• 25 Januari 2022 - 12:44

Annelies:

Een stralende familie mooi!

• 25 Januari 2022 - 13:18

Ron:

heel veel plezier! maar zo te lezen komt dat wel goed!

• 25 Januari 2022 - 13:28

Timo:

Tof om de avonturen te lezen Kim!

• 25 Januari 2022 - 14:00

LAURY:

Machtig mooi Kim en Peter

• 25 Januari 2022 - 14:16

Achterburen:

Sjiek om het zo allemaal te lezen en de foto's te zien.

• 25 Januari 2022 - 14:20

Judith Schipperen:

Wat leuk om te lezen, heel veel plezier nog samen!

Wat leuk om Dani van de week even live te zien in de meet ;)

Geniet er maar lekker van samen en wij volgen zeker jullie avonturen!

Dikke knuffel van Saar & Jace voor Dani & Tren

Groetjes!

• 25 Januari 2022 - 14:42

Femke Hermans :

Waat ein fantastisch avontuur! Sjoan om te leaze! Genaet samen!

• 25 Januari 2022 - 15:00

Paul:

Sjiek om te lezen, al die ervaringen!!

Geniet der van,

Mvg Paul Bijlmakers

• 25 Januari 2022 - 16:29

Willeke:

Geweldig Kim en Peter om jullie samen met de kids zo te zien genieten!
    Ben benieuwd wat jullie nog allemaal gaan meemaken!

• 25 Januari 2022 - 18:14

Karien In Der Hees:

Mooi Kim Kim & Peter, fantastisch om dit samen met Dani en Tren mee te maken! Geneet d’r van!

• 25 Januari 2022 - 18:23

Fleur:

Geweldig, geniet er van en pas op voor loslopende hipo's

• 25 Januari 2022 - 20:29

Johan Rijs:

Leuk weer om jullie verslag te lezen.
    Het valt mij op dat Peter heel blij is in de” Highest Pub”
    Fijne vakantie verder!!

• 25 Januari 2022 - 20:40

Corrie Zegers:

Sjoeën om te kinne laeze hoe t uch dao geitj. Zo te laeze is t dao fantastisch! Geneetj der nog van!

• 25 Januari 2022 - 20:55

Sylvia Van Den Abeelen :

Wat een avontuur en wat is het daar prachtig. Jullie zien er heel ontspannen uit. Het kan ook niet anders in zo'n mooi land. Heel veel plezier nog.

• 25 Januari 2022 - 21:58

Monique:

Wat een prachtig avontuur! Een hele mooie voortzetting gewenst.

• 26 Januari 2022 - 09:29

Jimmy:

Heel leuk om te lezen en wat een geweldige foto's! Geniet ervan, maar met deze uitzichten en ervaringen moet dit wel goed komen!

• 26 Januari 2022 - 11:30

Ans Smeets:

Wat een mooi verslag…leuk jullie te volgen…heel veel plezier en geniet van demooie dingen die jullie nog gaan doen.
    Wim en Ans

• 26 Januari 2022 - 13:58

Farah:

Yes foto's! Wàt een mooi avontuur

• 26 Januari 2022 - 14:13

Juul:

Ik dacht, de website van Kims oude reisverslag is gehackt. Kom ik er achter dat het een nieuw verslag is... Ik wens jullie nog vele fijne ervaringen toe en leuk dat wij op de hoogte worden gehouden!

• 26 Januari 2022 - 17:21

Patricia :

Hoi hoi, leuk om zo een beetje mee te mogen kijken. Een memorabele reis voor jullie allemaal. Mooie herinneringen samen !

• 26 Januari 2022 - 17:33

Isabella :

Super leuk om alles te zien en volgen zo. En volgens mij genieten jullie enorm heerlijk! Wij blijven jullie volgen leuk

• 29 Januari 2022 - 10:40

Marianne:

waat ein avontuur, om nooit meer te vergaete!! ich kin het weite, waas onger uch bericht te laeze weer helemaol truuk in mien reizen, ich kin geweun veule waat ger mitmaakt. Zo mooi dit!! Ein herinnering veur het laeve, en hoapelijk neet het letste. ich bun benuujd nao het volgende bericht, blief genieten.

• 20 Februari 2022 - 09:36

Wendy Hinzen Merry :

Prachtig om te zien en lezen...geweldig wat jullie doen

• 01 Maart 2022 - 09:21

Jos Van Doren:

Wat leuk om op deze manier verbonden te blijven. Mooi reisverslag. Geniet nog van jullie tijd daar. Grote groet, familie van Doren, Jos