Bush and Beach - Reisverslag uit Inhambane, Mozambique van Kim Peter - WaarBenJij.nu Bush and Beach - Reisverslag uit Inhambane, Mozambique van Kim Peter - WaarBenJij.nu

Bush and Beach

Door: Peter

Blijf op de hoogte en volg Kim

05 Mei 2022 | Mozambique, Inhambane

Vandaag vervolgen we onze reis: vanuit Port Edward reizen we weer terug naar het noorden. We maken een stop in Hluhluwe, naamgever van het naastgelegen wildpark: Hluhluwe-Imfolozi. Dit park beslaat ongeveer dezelfde oppervlakte als heel Nederland.

Inmiddels weten we redelijk onze weg in dit park, en hebben we voldoende ‘safari kennis’ om op eigen houtje rond te rijden. Dus de braaispullen worden in de auto geladen voor een barbecue lunch en gewapend met verrekijkers gaan we op pad. We hebben vandaag geluk met spotten en zien weer ontzettend veel dieren, met als hoogtepunt een kudde van ongeveer 30 olifanten!

De dag erna verlaten we de provincie Kwazulu-Natal om verder te reizen naar het noorden.

De weg naar Hoedspruit stuurt ons over de Panorama route: een bekende autoroute die leid langs de Blyde River Canyon, vele watervallen, Bourke's Luck Potholes, The Three Rondavels en het mooie uitkijkpunt “God’s Window”. In Hoedspruit komen we terecht in een prachtig huisje gelegen aan Olifantsrivier.

Overdag kunnen we buiten prima rondlopen, maar in de avond/nacht is het toch oppassen voor krokodillen en nijlpaarden die dan uit de rivier komen. Als we ’s avonds de ramen van ons huisje open hebben, horen we zelfs een nijlpaard dichtbij ons huis grazen.

Vanuit Hoedspruit vervolgen we onze weg naar Marloth Park, gelegen aan de rand van Zuid-Afrika’s meest bekende wildpark: Kruger National Park. Vanuit onze accommodatie maken we nog een dagsafari naar Kruger. En wat hebben we weer een goede dag gekozen. Naast de dieren die we al vaker hebben gezien, zoals olifanten, zebra en giraffen, hebben we vandaag heel veel geluk om 2 luipaarden en een groep van 9 leeuwen te zien. Vooral de luipaarden waren een erg bijzondere ervaring om deze overdag te zien, aangezien het echte nachtdieren zijn.

Het Marloth Park waar we verblijven ligt dicht bij de grens van Swaziland en Mozambique. En Mozambique is dan ook onze volgende bestemming, dus gaan we naar grensovergang Komatipoort.

We vertrekken onze reisdag vroeg omdat we niet weten wat we aan de grens qua wachttijden en formaliteiten kunnen verwachten en hoeveel tijd dit gaat kosten. De laatste 5 kilometer voor de grens staat bomvol wachtende vrachtauto’s die we als gewone auto gelukkig voorbij kunnen rijden.

Nadat we de nodige formulieren voor visa en auto hebben ingevuld kunnen we de grens passeren en rijden we naar onze eerste bestemming: Praia do Bilene.

Het blijft fascinerend hoezeer de kolonisatie zijn culturele sporen heeft achtergelaten. Na het Engels en Afrikaans in Zuid-Afrika, bevinden we ons nu in een Portugees sprekend land, met ook hele duidelijke Portugese invloeden op het eten en de architectuur.

Tot in het centrum van Bilene kunnen we met onze eigen auto rijden, maar om tot onze verblijfslocatie te komen moeten we overstappen in een 4x4 auto. Na een korte rit door het mulle strandzand komen we aan bij onze accommodatie: een mooie, rustige plek aan een lagoon.

Dani en Tren gaan meteen met de lokale jeugd op het strand spelen. Ondanks dat ze alleen Portugees spreken, is dat voor kinderen geen enkele belemmering om samen te spelen. Met handen en voeten kan ook prima met elkaar worden gecommuniceerd. Tren is gefascineerd door de zelfgebouwde speelgoed auto’s waar hij ook mee over het strand mag rennen.

Wat zonde dat we maar 1 nacht op deze plek blijven. Hier hadden we wat ons betreft nog prima een paar dagen kunnen vertoeven. Maar goed, we trekken verder noordwaarts Mozambique in. Praia de Tofo, een klein kustplaatsje aan de Indische oceaan is onze volgende bestemming.

Autorijden in Mozambique is nét iets anders als in Europa. Vooral de verkeerspolitie is een bekend fenomeen waar je zondermeer mee te maken krijgt. Van gewone ID controle tot snelheidscontrole. Bij een overtreding willen ze dit het liefst regelen met een proces verbaal zonder betalingsbewijs.

Gelukkig komen we zonder al te veel bekeuringen aan in Tofo, waar we 2 weken zullen verblijven. Onze airBnB Lalaland doet haar naam eeraan: Van kamer tot keuken, van slaapkamer tot badkamer: alles is er open en bevind zich in de buitenlucht. Zelfs het douchen kunnen we er in de buitenlucht doen. Heerlijk! En als we over de duinen klimmen, kunnen we meteen genieten van het prachtig witte strand en heldere zee.

Tijdens een wandeling valt ons oog op een flyer voor een tour door Tofo. Het programma ziet er leuk uit, dus we besluiten om de tour te gaan doen. ’s morgens worden we door onze gids Carlos opgehaald met ‘een bakkie’. Dani en Tren vinden het fantastisch dat ze achter op de pick-up mogen staan en vragen zich af waarom we in Nederland niet zo’n auto hebben. Misschien iets met het weer te maken……….??

We rijden naar Barra beach en gaan met een dow (een traditionele zeilboot) het water op om bij een rif te gaan snorkelen. Wat een prachtige omgeving is dit om te snorkelen en te duiken. We zien de meest prachtige vissen en zeesterren.

Na het snorkelen zeilen we terug en neemt Carlos ons mee naar zijn huis, waar we gaan genieten van een traditioneel gerecht uit Mozambique: Matapa met kreeft. We genieten van de gastvrijheid en het heerlijke eten.

Verder leert de zoon van Carlos ons deze middag nog om in palmbomen te klimmen. Iets wat er gemakkelijker uit ziet, dan het daadwerkelijk is. Dani komt het hoogst van ons allen. Halverwege de boom hebben we haar toch maar laten stoppen.

Buiten het mooie zandstrand is het in Tofo ook ’s avonds goed toeven. Er zijn vele restaurantjes en barretjes waar met enige regelmaat ook live muziek te horen is. Ons voornemen om zelf te koken valt hierdoor helemaal in het water.

We hebben een fantastische tijd gehad in Tofo en zullen weer in zuidelijke richting gaan reizen.

Omdat de afstand vanaf Tofo naar Zuid-Afrika behoorlijk groot is zullen we nog tussenstops gaan maken in Xai Xai en Ponta d’Ouro. Beide stops liggen aan de oceaan, dus we kunnen nog enkele dagen genieten van de prachtige stranden van Mozambique.

Na bijna 3 weken Mozambique zijn we weer in Zuid-Afrika. We gaan terug naar St. Lucia waar we begin van het jaar ook een maand zijn geweest. Hier gaan we onze reis door Afrika afsluiten. Een vertrouwde plek in een appartementencomplex met grote tuin en zwembad waar de kinderen lekker rond kunnen rennen.

Het grote verschil met januari is dat de watertemperatuur behoorlijk gekelderd is. De winter is begonnen. Voor de laatste keren op safari en uit eten in onze favoriete restaurants en dan zit het er echt bijna op. Voor de terugreis rijden we vanuit St. Lucia naar Johannesburg van waaruit we donderdag 28 april terug naar Nederland zullen vliegen.

Eenmaal terug in Nederland worden we enorm warm welkom geheten door vrienden en familie. Dankjewel allemaal, wat is dat fijn thuiskomen!!

We kijken als gezin terug op een fantastische reis waarin we veel hebben gezien en meegemaakt.

Een reis waar we zeker nog vaak aan terug zullen denken en waar we als gezin iets van mee zullen nemen de rest van ons leven.

• 05 Mei 2022 - 11:27

Bart Zusterzeel:

Hoi Kim en Peter, mooi verslag en prachtige herinneringen..
    Ps. de foto's zeggen eigenlijk al genoeg, dat het onvergetelijk was !!
    Gr. Bart

• 05 Mei 2022 - 18:07

Johan:

Mooi geschreven Peter
    Na dit fantastische avontuur met jullie gezin begint volgende week voor jouw weer het normale leven bij Van Doren
    Tot maandag